lördag 15 augusti 2009

En ljuvlig doft av svunna tider...

När jag nu ändå är igång och visar vart vi har tillbringat en stor del av vår sommar så kan jag ju visa er min mammas och hennes systrars ställe i Dalarna. Första helgen på vår semester , sista helgen i juni så var det ett helt underbart högtryck som vi fick ta del av då vi tillbringade några dagar där bara jag J och Maja.


Var på lite pysselhumör och ställde iordning en liten tvätthörna, tillverkade en stege av lite drivved som jag hittade i strandkanten, det är så himla vackert och vips så hade jag tillverkat en enkel handdukshängare, dessutom helt gratis;)



Kvällsbild från verandan med solens sista strålar som färgar himlen vackert rosa...


Sommarstället har funnits i min morfars och mormors ägo och där har jag tillbringat en hel del barndomssomrar under min uppväxt. Att nu få ta del av dofter och minnen i vuxen ålder känns rätt unikt. Har ni tänkt på vad starka doftminnen man bär med sig från sin barndom? När jag kliver in över tröskeln i stugan så är det som om tiden stått stilla en stund...kanske sitter mormor inne vid brasan och virkar eller löser ännu ett korsord...men det gör hon ju förstås inte men minnena lever kvar, högst levande och jag är så lycklig att min Maja får ta del av ett stycke barndomssommar som jag hennes mamma också gjorde en gång.


Har ni också doftminnen från er barndom? Berätta gärna och dela med er av dem. Dom flesta minnena från min barndom är starkt förknippat med dofter av olika slag .

Jag har nu hunnit jobba i en vecka redan, det kändes rätt kul att träffa alla gamla kollegor och en del föräldrar som jag känner sedan tidigare. Jag arbetar på en Montessoriförskola, så nu vet ni det också;)


Maja var helnöjd, pappa J skolar som bäst in henne också på en annan förskola. Ja, hm, ännu har hon inte tagit kommandot helt;) vi får väl se hur fröknarna klarar dusterna med vår lilla ettriga "kan själv" gumma, hihi det återstår att se...

På återseeénde alla rara som kikar in här och fortsatt trevlig helg,
kram på er!

5 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Hej!
Ja, barndomsminnen är många gånger förknippade med dofter, vissa maträtter som mormor lagade men aldrig min mamma kommer jag ihåg.
Just kanske för att det var mormor som lagade den.
Blev kanske mer speciellt då....
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Anna

Leamarlené sa...

Visst är det en speciell känsla med barndomsminnen.
När jag åker hem till norrland hem till pappas hus där jag bodde som liten..där är doften precis som när jag var liten. Känner av mamma i huset och minns hur hon gick runt och städade hela tiden. Tyvärr så lever hon inte mer. När jag åker till tornedalen så minns jag sommrarna där, med farmor. Det är en härlig känsla av att minnas goda stunder.

Kram Marlene

Lilla Blanka sa...

Hej Heléne!

Åh vad mysigt det låter..härliga bilder också!

Nu känns det som höst..lite sorgligt att sommaren är förbi.

Kram
Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, visst är det märkligt hur man kan förflyttas tillbaka i tiden och nästan känna sig som "då" igen bara genom att höra en viss låt, känna en doft.....
Så glad jag blir att du tyckte om bilderna från festen. Ja, det var jättekul att få vara med och jag kommer att njuta av det länge.
Önskar dig en fin vecka!
Kram Mia

Christina - Lantmusen sa...

Fina bilder! Sommaren börjar ta slut men jag tycker det är mysigt när hösten kommer och man tänder ljus och myser.

Ha det bra!