tisdag 28 april 2009

Genom Sörmlandsidyll på vår loppisresa...

Hej på er allesammans!

Hoppas att solen har lyst på er alla denna underbara vårhelg!!

Själv har jag tillbringat helgen i Sörmland hos svärföräldrarna. Svärmor och jag har farit runt på de idylliska vägarna i dagarna två. Naturen är verkligen helt underbar och vädret var ju på topp så det kunde ju inte bli så mycket bättre....Nu ska ni få frossa i mycket bilder!!!

En av butikerna vi besökte var Petras torp beläget strax utanför Enhörna. Butiken bestod av ett gammalt klassiskt torp, rött med vita knutar och en underbar tomt med ett litet växthus uppå. I närheten gick hästarna i hagen och fågelkvittret var som ljuvaste musik...



Lampkjol från Miljögården i samma tyg som mina gardiner som jag köpte tidigare i år.



Här ser ni den fina väskan också den från Miljögården

Förutom dessa föremål så blev det en zinkhink med skopa till tvätttmedlet. Dessutom hittade jag matchande lampskärmar till mina gardiner från Miljögården, betydligt billigare än de jag tidigare stött på. Petras motto är att ligga lite lägre än andra i pris, speciellt som man får ta sig en liten bit dit också. Har ni vägarna förbi så är det definitivt värt ett besök. Hon har öppet fredagar och lördagar.


Här är lite ljuvliga koppar som jag fyndat på loppis, till sommarens kaffekalas i syrenbersån, hihi låter som värsta tantbestyren fast man är väl tyvärr tant nu...








Nu blev jag ju tvungen att göra om lite på min kökshylla också, hihi

Fyndade också lite kläder till Maja på en barnbasar samt en del leksaker, snacka om Vintage va?



Till denna ljuvliga top hörde också ett par spetsprydda mammelucker, blev dock inte med på bild dena gång. Inhandlade också lite andra klänningar på basaren för några ynka tior.



Och så blev det en annan klänning , dock inte på barnbasaren ...

Snälla svärmor har också varit i farten och köpt dessa ljuvliga emaljföremål som ska få pryda sin plats ute i skärgården i sommar, får väl återkomma med bild då så ni får se hur det blev;)




Den söta lilla tavlan har Maja fått av min goda vän Helena, hon målar och tecknar helt otroligt.

Önskar er alla som tittar in här hos mig en riktigt fin vecka och en skön Valborgsmässohelg. Värmen verkar hålla i sig,
Oii!!

Varmaste vårkramen Heléne

5 kommentarer:

bykerstin o. butikblandannat sa...

Gu va roligt, vilket sammanträffande att vi båda höll till på sörmländska breddgrader i helgen :) Jag var mer åt Katreinholmstrakten där min moster bor, men till Petras butik vill jag göra ett besök. Väskan var ursnygg! Och jättesöta koppar. Köpte på mig en hel bunt själv till min och mammas kommande inrednbutik/café. 3 kr styck och mysigare än nyköpt. Visst är det härligt när loppissäsongen börjar! Har du kanske något tips på loppisar här i Upplands/Uppsala-trakten? Brukar mest hålla till i Sörmland som sagt..Ha en fin dag! Kram Kerstin

Marica sa...

Hejsan!

Ja visst är det vackert i Sörmland.
Naturen ute vid Petras torp är så vackert skiftande, tänk att det är så lugnt och stilla där så man kan höra saven stiga i björkarna på våren.
Jättefina bilder du visar av det du köpt, kaffekopparna är verkligen gammeldags ljuvliga likaså den lilla toppen och den supersöta klänningen.
Kul att du hittade lampskärmar hos Petra som passa ihop med dina gardiner.
Jag kan lova att det finns mängder av små smultronställen här i Sörmland med fantastiskt mysiga loppisar där man kan göra riktiga fynd.
Ett besök på Petras torp där jag varit många gånger är näst intill ett måste när man är i närheten.

Ha en riktigt bra vecka
Kram/Marica

anneli sa...

Hej igen, kul med lite nya fina bilder. Maja kommer bli som en liten karamell i sina nya fina klänningar. Jag älskar också loppisar, tur att vi har en stor varje söndag på Ronneby Brunn, får nog bli ett besök nu i helgen...har inte hunnit med än, de öppnade för två veckor sedan...har jobbat.
He det gott.
Kram

Inspiration i vitt sa...

Vilka underbara saker du visar, ljuvliga små klänningar och de emaljsakerna var ju bara såå fina. Ni verkar ha haft det väldans trevligt på eran utflykt.
Kramar till dig/Ingela.

n o r d i n g å r d e n sa...

Å så mycket kul fr din resa med svärmor!! Ursnygga koppar och vilken fin väska!!! Mari.